تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

معرفی ^ساز تام تام^

مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!

ساز تام تام​

تام-تام یک آلت موسیقی کوبه‌ای است که از آن در ارکستر موسیقی کلاسیک استفاده می‌شود. نام این ساز در زبان چینی « گُنگ » که به معنای سنجی است که به وسیله یک چکش به صدا در می‌آید. این ساز در اواخر قرن بیستم به ارکستر موسیقی غربی وارد شد.
همراه با تيمپانی و باس درام تام تام در گروه سازهای پركاشن، باس قرار می‌گیرد. ساز تام-تام اغلب با گنگ اشتباه گرفته مي‌شود، ولی شماری اختلافات جزئی مابين ساختار و صدای دو ساز وجود دارد: ساز تام-تام يك ديسك نسبتاً مسطح است و برخلاف گنگ هيچ دستگیره‌ای‌ در مركز ندارد. علاوه بر اين، ساز تام-تام هيچ زير و بمی خاصی ندارد، اگرچه زير و بمي تام-تام‌های با اندازه‌های مختلف مطمئناً تغيير میكند.

در اركستر سمفونی های سبك غربی ساز تام تام تنها از اواخر قرن 18ام مورد استفاده قرار گفته‌اند. در قرن 19ام آهنگسازان رمانتيك از ساز تام-تام مكرراً استفاده كردند، بنابراين به عنوان ساز اركستری در آغاز قرن بيستم تثبيت شد. در موسيقی دوران اخير اين ساز همچنين به عنوان سازی تكنوازی مورد استفاده قرار گرفته است. ساز تام تام با انواع مختلف مالت‌ها نواخته میشود و با توجه به مالت مورد استفاده و تكنيك نواختن ساز تام-تام، رنگ صدايی از تيره تا باشكوه پیدا می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!
ساختار ساز تام تام (Tam-tam):
ساز تام-تام يك ديسك دايره‌اي و كمي محدب است. لبه باريك به سمت بالا و در جهت تحدب برگشته است. ساز از صفحه برنزي چكش‌كاري شده يا برنز ريخته‌گري شده با استفاده از يك آلياژ خاص ساخته شده است. سازهاي با بالاترين كيفيت از كشورهايي مي‌آيند كه تام-تام از آنها نشأت گرفته‌اند: کشورهایی از قبیل چين، ژاپن، ميانمار، جاوا و غيره. كه براي آويختن اين ساز دو سوراخ در لبه كه از آنها ريسمان چندلا يا سيم عبور داده مي‌شود وجود دارد. اين سوراخ‌ها بايد در جاهايي ایجاد شوند که امکان ارتعاش آن‌ها وجود ندارد.

ساز تام-تام با برنز ريخته‌گري شده، كه بيشتر براي نواختن در اركستر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، فركانس پايه نسبتاً بزرگ‌تري نسبت به جرمش دارد، براي جبران اين امر و براي دستيابي به صداي تام-تام كه براي اركستر لازم است، باید ساز تام-تام در اندازه‌ی مشخصي وجود داشته باشد (در حدود 70 سانتي‌متر). برای این منظور، يك يا دو ساز تام-تام روي يك استند فلزي يا آلومينيومي آويخته مي‌شوند كه معمولاً اين استند روي چرخ‌ها قرار مي‌گيرد.
مالت‌ها در ساز تام تام (Tam-tam):
براي تام-تام از مالت‌هاي خاصي استفاده مي‌شود، که ساختار این مالت‌ها به شرح زیر هستند:
جنس سر مالت‌ها در ساز تام-تام (Tam-tam):

مواد: نمد سخت، چوب، فلز

قطر: تقريباً 6 تا 15 سانتي‌متر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!

معرفی ساز تام تام

تام تام یک آلت موسیقی کوپه ای است که از آن در ارکستر موسیقی کلاسیک استفاده می‌شود. نام این ساز در زبان چینی « گُنگ » که به معنای سنجی است که به وسیله یک چکش به صدا در می‌آید. این ساز در اواخر قرن بیستم به ارکستر موسیقی غربی وارد شد.

بزرگترین تفاوت مابین تام تام و گنگ این است که تام تام دارای یک زیر و بمی مشخص قابل شنیدن نیست. تفاوت مهم دیگر مشخصه‌های صدایی است.

اگرچه صدای تام تام می‌تواند در محدوده صدایی باشکوه و قدرتمند تا رعب‌آور و غرش‌آسا، صداهای باشکوه، درخشان و غریب و ناآشنا است. به عبارت دیگر صدای گنگ می‌تواند تنها به عنوان «موقر و جدی»، بلندمرتبه و باوقار تعریف شود.

Decay یک نت گنگ که با نیرویی برابر روی سازی با اندازه‌ای استاندارد نواخته می‌شود، کوتاه‌تر از decay در ساز تام-تام است، نت تام-تام می‌تواند برای دقایقی چند رزونیت را نیز در گوش مخاطبان تداعی کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!

اشتراک تام تام و گنگ​

ساز تام تام و ساز گنگ وجه اشتراکاتی دارند، به هر حال در هر دو ساز pitch پائین‌تر است، اگر ساز بزرگ‌تر باشد. وزن ساز نیز بر روی این روند تأثیر دارد؛ هرچه ساز سنگین‌تر، زیر و بمی پائین‌تر است.

ساز تام تام محدوده گسترده‌تری از احتمالات تونال دارد، به این دلیل که می‌توان مالت‌های مختلف زیادی را بر روی این ساز مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر ملودی‌ها می‌توانند تنها روی گنگ‌ها نواخته شوند.

سازتام تام برای افزودن رنگ صدایی خاص به صدای کلی ارکستر یا برای بوجود آوردن تأکیدها استفاده می‌شود. صدای ساز بسیار برجسته و توی چشم است و بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

ترومپت‌ها و ترومبن‌ها بویژه به خوبی با ساز تام تام ترکیب می‌شوند و رنگ صدا نافذتر و متالیک‌تر می شود اگرچه می‌تواند صدایی رعب‌آورتر هم ایجاد کند. تن‌های پیانو (piano) نیز می‌توانند با سازهای برنجی با صدای دلنشین همانند هورن‌ها ترکیب شوند.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!

شمایل کلی​

ساز تام تام یک دیسک دایره‌ای و کمی محدب است. لبه باریک به سمت بالا و در جهت تحدب برگشته است. ساز از صفحه برنزی چکش‌کاری شده یا برنز ریخته‌گری شده با استفاده از یک آلیاژ خاص ساخته شده است. سازهای با بالاترین کیفیت از کشورهایی می‌آیند که تام-تام از آنها نشأت گرفته‌اند .

ساز تام تام
کشورهایی از قبیل چین، ژاپن، میانمار، جاوا و غیره که برای آویختن این ساز دو سوراخ در لبه که از آنها ریسمان چندلا یا سیم عبور داده می‌شود وجود دارد. این سوراخ‌ها باید در جاهایی ایجاد شوند که امکان ارتعاش آن‌ها وجود ندارد.

ساز تام تام با برنز ریخته‌گری شده، که بیشتر برای نواختن در ارکستر مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرکانس پایه نسبتاً بزرگ‌تری نسبت به جرمش دارد.

برای جبران این امر و برای دستیابی به صدای تام تام که برای ارکستر لازم است، باید ساز تام تام در اندازه‌ی مشخصی وجود داشته باشد (در حدود ۷۰ سانتی‌متر). برای این منظور، یک یا دو ساز تام تام روی یک استند فلزی یا آلومینیومی آویخته می‌شوند که معمولاً این استند روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!
برای تام تام از مالت‌های خاصی استفاده می‌شود، که ساختار این مالت‌ها به شرح زیر هستند:

جنس سر مالت‌ها در ساز تام تام (Tam-tam)

مواد: نمد سخت، چوب، فلز؛‌

قطر: تقریباً ۶ تا ۱۵ سانتی‌متر؛‌

پوشش مالت‌ها در ساز تام تام

نمد، مواد مصنوعی؛

جنس دسته‌ی مالت‌ها در ساز تام تام (Tam-tam)؛

طول: تقریباً ۲۸ تا ۳۵ سانتی‌متر؛‌

این دسته به شکل دیسک، دایره‌ای یا الماس شکل است.

سایر مالت‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان مثال مالت‌های باس درام، تیمپانی و سیمبال، درام استیک‌ها و بیترهای مثلث، براشز، مالت‌های زایلوفون، گلاکن اشپیل، ماریمبا و ویبرافون ؛ سوپربالز و دست‌ها نیز ؛ گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک سوپربال دارای یک دسته ساخته شده از چوب یا از جنس خیزران است که طولی برابر با دسته مالت ساز ماریمبا یا ساز ویبرافون دارد. سر آن یک توپ لاستیکی است و در اندازه‌های مختلف موجود است. مالت‌های نرم پائین‌ترین partialها را تولید نمی‌کنند، (با توجه به اندازه تام تام) ولی برای افکت‌ها مناسب‌تر هستند. گاهی اوقات با اشیا زیر سائیده می‌شود: یک لیوان نو*شی*دنی، لوله‌های مقوایی، یک ویبراتور الکتریکی، زنجیرها.

تام تام یا با ضربه نواخته می‌شود یا از طریق سائیده یا لم*س شدن صدا تولید می‌کند. این ساز دقیقاً در وسط زده نمی‌شود ولی در حدود یک کف دست (با توجه به اندازه دیسک) از مرکز نواخته می‌شود، چرا که در این نقطه است که بزرگ‌ترین حجم و پائین‌ترین نت‌ها تولید می‌شوند.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!

دقت در نواختن​

به هر حال نقطه ضربه ایده‌آل از یک ساز به ساز دیگر متفاوت است و پرکاشنیست باید مکان آن را با سعی و خطا مشخص کند چرا که عدم تشخیص درست مکان آن حتی به اندازه چندین سانتی‌متر می‌تواند به صورت اساسی صدا را تغییر دهد.

همانند گنگ، تام تام بیشترین ارتعاش را در مرکز و حداقل ارتعاش را در لبه دارد. به همین دلیل است که با یک لبه برگشته معلق می شود. صدا دارای شمار زیادی partialهای غیر هارمونیک است.

تام تام با شمار زیادی از مالت‌های مختلف معمولاً با مالت‌های ویژه تام تام زده می‌شود. هرچه ساز بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هرچه مالت‌ها بزرگ‌تر باشند، نیرویی که پرکاشنیست باید برای ایجاد تن صدایی کامل وارد کند، بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، نت‌ها برای توسعه کامل روی یک تام تام بزرگ‌تر نیاز به زمان دارند و زیر و بمی کلی پائین‌تر است. همچنین دمپ کردن یک تام تام بزرگ سخت‌تر است.

در حقیقت، سازهای خیلی بزرگ در سطوح حجمی بالا نیاز به دو پرکاشنیست برای دمپ کردن آنها دارد. قضاوت درباره تن پیانو سخت است و کنترل سطح دینامیکی نیز خیلی سخت است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Mar
3,244
9,329
193
اقیانوس بلاهت
وضعیت پروفایل
ما مثل دمینو بهم ضربه میزنیم تو به من من به اون اون به اون!
.

مشخصه‌های صدایی ساز تام تام (Tam-tam)؛

متالیک، تیز، براق، زمزمه‌وار (خش‌خش‌وار)، وزوزوار، قدرتمند، باشکوه، نهیب‌زننده، رعب‌آور و غرش‌وار همگی از ویژگی‌های صدایی ساز تام تام محسوب می‌شوند.
با توجه به اینکه تام تام شمار زیادی از partialهای غیر هارمونیک را بوجود می‌آورد، صدا هویتی نویزمانند دارد. به همین دلیل است که هیچ زیر و بمی خاصی تشخیص داده نمی‌شود.
ساز تام-تام هیچ مشکلی در داشتن صدایی بالاتر از کل ارکستر ندارد. صدا طبق نوع مالت، نقطه‌ای که ساز نواخته می‌شود، مواد مورد استفاده و البته اندازه ساز تغییر می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا