آشنایی با انواع کمیک

|به نام خدا|
معرفی انواع کمیک ها:
1_ کمیک استریپ
مشاهده فایل‌پیوست 84092
کمیک استریپ گاهاً با کمیک اشتباه گرفته می‌شود و بسیاری تفاوت میان این دو را به دلیل شباهت لغوی‌شان نمی‌دانند. با این وجود، کمیک استریپ خاستگاه کمیک محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین فرقی که میان این دو به چشم می‌خورد شیوه‌ی انتشار آن‌ها است. کمیک استریپ‌ها، که معمولاً با لحنی طنزآمیز به بیان موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌پردازند، می‌توانند داستان خود را تنها در یک پنل روایت کنند. مانند آنچه که کاریکاتوریست‌ها کارتون روزنامه‌ای می‌نامند. البته که کمیک استریپ‌ها قادر هستند تا تعداد بیشتری پنل نیز داشته باشند و همه‌چیز وابسته به خالق اثر می‌باشد. به‌طور معمول، کمیک استریپ‌ها در روزنامه و مجلات منتشر می‌شدند و به عنوان یک «زنگ تفریح» در ژانر کمدی یا سیاسی برای مخاطبین به‌شمار می‌رفتند. برخی از این آثار ممکن است روایت‌گر داستانی ادامه‌دار و با شخصیت‌هایی مشترک باشند که معمولاً پس از گذشت مدتی این داستان‌ها جمع آوری، و به شکل کتاب عرضه خواهند شد. آنچه که امروزه و در دنیای مدرن به عنوان کمیک استریپ می‌شناسیم، حاصل تلاش‌های فردی به‌نام «رادولف تاپفر» است؛ معلمی که داستان‌هایش برخلاف کمیک استریپ‌های امروزی طنز نبودند و نقش عظیمی در ارتقای فرمت کمیک استریپ داشته‌اند. البته که کار تاپفر به نمونه‌ای دیگر از داستان‌گویی با تصویر نزدیک‌تر است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، با این حال او به عنوان پدر کمیک استریپ مدرن مشهور است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
2_مانگا
مشاهده فایل‌پیوست 84093
در جریان جنگ جهانی دوم و با ورود آمریکایی‌‌ها و انگلیسی‌ها به ژاپن، این آنگلوساکسون‌های سفید فقط بیسبال را به سرزمینِ آفتاب تابان نیاوردند. پس از آغاز تغییر و تحول جمعیِ ژاپن که با سعی و تلاش و فداکاری نسلی از مردمِ این سرزمین همراه بود، این کشور وارد عرصه‌ی چاپ کمیک شد. اما تحت نام اختصاصی مانگا! خالقین مانگا که آن‌ها را «مانگاکا» نیز می‌نامند، از همان ابتدای کار از آزادی شگفت‌انگیزی در کارِ خود بهره‌مند بودند. آنچه که به عنوان اولین نمونه از این فرمت شناخته می‌شود، Choju Jinbutsu Giga نام دارد که داستان بسیار کوتاه یک لاکپشت و یک خرگوش را روایت می‌کند. استودیوی عظیم جیبوری (Ghibli) نیز انیمیشنی کوتاه (۳۰ ثانیه) بر اساس این داستان تاریخ‌ساز خلق کرده است. البته که این داستان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و به دوره‌ی نارا برمی‌گردد. بنابراین می‌توان گفت که اولین مانگاهای رسمیِ تاریخ Sazae-San و سپس Mighty Atom می‌باشند که دومی در آمریکا به عنوان Astro Boy شناخته می‌شود.

با تلاش ژاپنی‌ها، صنعت مانگا روز به روز پیشرفته‌تر و محبوب‌تر شد. آزادیِ شگفت‌انگیز مانگاکاها از دیرباز تاکنون، به آن‌ها این اجازه را داده است تا نه‌تنها انواع متفاوتی از ایده‌ها و داستان‌ها را به مخاطب تحویل دهند، بلکه حتی ژانرهای جدید خلق کنند! در صنعت مانگا و انیمه، برای هر قشر و سلیقه‌ای داستان پیدا می‌شود. از پسران نوجوان گرفته تا مادرهای خانه‌دار. همچنین سیستم کاری در صنعت مانگا بسیار متفاوت از همتایان غربی آن است. هر داستانی همان‌طور که خالق آن بخواهد می‌تواند چاپ بشود و لزوماً همانند آمریکا، سرویراستارها، سیاست و هیچ‌چیز دیگری در کارِ هنرمند دخالت نمی‌کنند. موفقیت و محبوبیت مانگا، و از طرفی دیگر سقوط صنعت کمیک از نظر کیفی در دهه‌های اخیر، باعث شده است که روزانه تعداد زیادی از مخاطبین برای دریافت لذت و کیفیت به سراغ ژاپنی‌ها بروند. مانگاکاها معمولاً وظیفه‌ی نویسندگی، طراحی و در بسیاری از مواقع جوهرزنی اثر خود را برعهده دارند و شاید به همین علت است که مانگاها به شکل سیاه و سفید منتشر می‌شوند. برای توضیحِ شیوه متداول و تیپیکال انتشار مانگا بایستی به سراغ یکی از محبوب‌ترین مثال‌ها میان شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی مانگا، یا همان Jump برویم. مانگاکاها به‌طور عادی، به‌صورت هفتگی چپترهای مانگا را آماده کرده و به سرویراستار خود تحویل می‌دهند. در عین حال، چندین مانگاکای دیگر نیز همین کار را می‌کنند. و هر هفته انتشارات Jump عناوین قطور خود را برای هر زیرشاخه عرضه می‌نماید. به عنوان مثال معروف‌ترین آن‌ها Shounen Jump می‌باشد. هواداران با خرید یک جلدِ هفتگی این مجله، شاهد چندین چپتر متفاوت از چندین مانگای مختلف می‌باشند و داستان‌های مورد علاقه‌ی خود را همزمان دنبال خواهند کرد؛ دقیقاً به شکل همان ایده‌ای که طرفدارانِ دنیای کمیک میان مجله‌هایی چون هوی متال (Heavy Metal) مشاهده کرده‌اند. از طرفی، به شکلی مشابه با دنیای کمیک، هرگاه یک مانگا آرکی را به پایان برساند، آن آرک به‌صورت کافه نویسندگان گرافیکی (تنکابون یا بنکابون) جمع‌آوری و فروخته خواهد شد که فروش بیشتری نسبت به خودِ مجله دارد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
3_ کمیک گرافیکی
مشاهده فایل‌پیوست 84095
رمان گرافیکی بی‌شباهت به کتاب کمیک نیست؛ در اصل بزرگ‌ترین فرق آن با کمیک در اندازه‌ی آن است. رمان‌های گرافیکی طولانی‌تر از کمیک‌های عادی می‌باشند و جدول فروش مخصوص خود را دارند. رمان‌های گرافیکی می‌توانند قسمت‌های جمع‌آوری شده‌ی یک سری کمیک باشند و یا از همان ابتدا به صورت رمان گرافیکی منتشر شوند. به عنوان مثال، قسمت‌های اولین آرک سری سندمن در کتابی جمع‌آوری می‌شوند و سپس به صورت کافه نویسندگان گرافیکی پخش خواهند شد. برخی عناوین دیگر چون ماوس (Maus)، پرسپولیس (Persepolis) یا Blankets هنگام انتشار به شکل رمان گرافیکی منتشر می‌شوند و از جمع‌آوری قسمت‌هایی مجزا تشکیل نشده‌اند. رمان‌های گرافیکی اوریجینال می‌توانند در هر ژانری قرار بگیرند، هرچند که بسیاری از تحسین‌شده‌ترین عناوین این عرصه خارج از ژانر سوپرهیرویی قرار دارند؛ درست برعکس وضعیت کتاب‌های کمیک. نویسندگان و خالقین این عناوین به شکلی نسبتاً آزادانه دست به خلق آثار دلخواه‌شان می‌زنند و هرساله شاهد سیر عظیمی از داستان‌های مستقل و نو در میان رمان‌های گرافیکی هستیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
4_مانهوآ
مشاهده فایل‌پیوست 84096
اگر مانگا پاسخ ژاپنی‌ها به کمیک بوده باشد، مانهوا نیز پاسخ کره‌ای‌ها به مانگا می‌باشد. مانهواها که در کره‌ی جنوبی تولید می‌شوند، برخلاف مانگاها، به‌طور کامل رنگ‌آمیزی می‌شوند. بیشتر عناوین این عرصه رمانتیک و عاشقانه هستند و گاهاً حتی همانند سوپ اپراهای (Soap Opera) تلویزیون کره می‌مانند. با یک نگاه می‌توان فهمید که مانهوا شکل بصری خود را از مانگا گرفته است و نمی‌توان منکر شباهت بی‌حد و اندازه‌ی میان این دو شد. البته که این موضوع آنقدرها هم عجیب نیست. زمانی که کلمه‌ی مانهوا برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ به کار برده شد، کره زیر سلطه‌ی ژاپن بود و می‌توان نشانه‌های فرهنگ و هنر ژاپن را در آثار آن زمانِ این کشور مشاهده کرد. سری‌هایی مثل Save Me و Noblesse و Tower of God (که به تازگی در قالب یک انیمه‌ی ژاپنی اقتباس شده است) از آثار معروف این دسته می‌باشند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
5_ وبتون
مشاهده فایل‌پیوست 84100
در این فرم از کمیک، تمامی تصاویرِ اثر در اصل عکاسی شده‌اند و شخصی به عنوان طراح وجود ندارد. این فرمت در ایتالیا نسبت به دیگر کشورها محبوب‌تر بوده است و سری Killing یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین فتو کمیک‌های این کشور به‌شمار می‌رود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
6_موشن کمیک
مشاهده فایل‌پیوست 84104
اگر حوصله‌ی خواندن کمیک را ندارید، می‌توانید آن را تماشا کنید! موشن کمیک در اصل از زیرشاخه‌های کمیک محسوب نمی‌شود و بیشتر گرایش به انیمیشن دارد. اما معرفی کردنِ آن خالی از لطف نیست. موشن کمیک‌ها زمانی به‌وجود می‌آیند که صفحات کمیک توسط انیماتورها انیمیت شوند و با صداپیشگی و جلوه‌های صوتی عرضه گردند. به‌طوری که بتوان کمیک را همانند یک انیمیشن تماشا کرد. به عنوان مثال می‌توانید موشن کمیکِ نگهبانان (Watchmen) را در یوتیوب تماشا کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
7_ تکست کمیک
مشاهده فایل‌پیوست 84107
تکست کمیک به‌نوعی اولین نمونه‌ی کمیک محسوب می‌شود. در این فرم از کمیک، متن زیر تصویر قرار دارد و تصویر به نوعی پیرو متن است، همچون کارِ تاپفر که پیش از این به وی اشاره کردیم. این فرمت در قرن ۱۹ در اروپا فراگیر شد و تا دهه‌ی ۵۰ میلادی و ظهور کمیک‌های امروزی نیز دیده می‌شد. البته شاید بتوان نگارگری‌های ایرانیِ کتب قدیمی را از اولین نمونه‌های تکست کمیک دانست و نمی‌توان شباهت‌های میان‌شان را انکار نمود. کتاب داستان‌های کودکانه‌ای که در کشور خودمان نیز پیدا می‌شوند، نمونه‌هایی مرسوم از تکست کمیک به حساب می‌آیند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آئـــیـــنـــا

کاربر فعال
کاربر انجمن
نوشته‌ها
نوشته‌ها
561
پسندها
پسندها
8
امتیازها
امتیازها
38
سکه
0
|با تشکر|
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین