دستگاه‌های موسیقی ایران به ترتیب حروف الفبا

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع RIWAN
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
رمل صغیر
دوازده ضرب (دیك دك دك دك دیك دك دیك دك دیك دك). از ضربهای موسیقی ایران می باشد.

رمل كبیر
بیست و هشت ضرب. از ضربهای موسیقی ایران می باشد.

رنگ
نوعی موسیقی كه با آن می توان رقصید.

روانی
پنج ضرب (دیك دك دیك دك) از ضربهای موسیقی ایرانی است.

روح الارواح
اصطلاحی است در موسیقی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
روز فرخ
از آواز های باربد.

روشن چراغ
از نغمه های دوره ساسانی است.

رهاوی
از گوشه های موسیقی ایرانی در دستگاه شور است.

ره خسروانی
یكی از آهنگهای باربد است.

زابل گبری
از گوشه های دستگاه سه گاه است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
زاحم
یكی از آهنگهای موسیقی است.

زاغ
نام نوایی است از موسیقی.

زبول
نوایی است كه مطربان زنند.

زجاف
آواز و صدای كوس و نقاره را گویند.

زخمه ور
نوازنده سازهای زهی را گویند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
زنگوله
نغمه ای از راست پنجگاه است كه سه ضربی است.

زیر افكن
از نغمه های دوره ساسانی كه در مایه شور ساخته شده است.

زیركش سلمك
از گوشه های موسیقی ایرانی در دستگاه شور است.

ساربانك
یكی از آهنگهای موسیقی است.

سازسیر آهنگ
ساز بلند آواز.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سازگری
نام پرده ای است از موسیقی مركب از مقام عراق و اصفهان.

ساز نوروز
از آوازهای باربد.

سبز آرنگ
نام لحنی از مصنفات باربد.

سبز بهار
نام نوایی از موسیقی است و آنرا سبزه بهار نیز گویند. و از نغمه های دوره ساسانی است.

سبز در سبز
نوایی از موسیقی و نام لحن نهم از سی لحن باربد.

سبزه بهار
نام نوایی و لحنی از موسیقی.

سبزه در سبزه
سبز در سبز را ببینید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سبزه بهار
نام نوایی و لحنی از موسیقی.

سبزه در سبزه
سبز در سبز را ببینید.

سبك
در اصطلاح موسیقی به نوعی از آهنگ گفته می شود كه قابل فهم عامه باشد مثل موسیقی جاز كه در این موسیقی در مقابل سنگین كه عبارت از موسیقی كلاستیك است بكار برده می شود.

سپهبدان
نام پرده ای از موسیقی.

سرخانه
به اصطلاح موسیقی به معنی آواز بلند است.

ستی زرین
نام آهنگی است.

سر پرده
نام پرده ای از موسیقی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سرجس
نام آهنگی است.

سرزیر
نام نوایی است از موسیقی.

سرصبح
آهنگی كه سربازان پیش از سپیده دم نوازند.

سروستان
از الحان سی گانه باربد است.

سروسهی
از آوازهای باربد.

سلمك
اصطلاحی است در موسیقی.

سه گاه
این دستگاه تقریباً در همه ممالك اسلامی متداول است. این دستگاه بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه كه به امیدواری می گراید مناسب است. آواز سه گاه بسیار غم انگیز و حزن آور است.گوشه های مهم این دستگاه عبارتند از: در آمد، مویه، زابل، مخالف، حصار، گوشه های دیگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد، حاجی حسینی، مغلوب، دوبیتی، حزین، دلگشا، رهاوی، مسیحی، ناقوس، تخت طاقدیس، شاه ختایی، مداین، نهاوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
شادباد
از نغمه های دوره ساسانی است.

شادیانه
ساز و دهل كه به شادی فتح یا عروسی می زنند.

شادروان مروارید
نام صوتی از مصنفات باربد و وجه تسمیه اش این است كه روزی باربد رامشگر به شادروان خسرو پرویز نشسته بود آن صوت را نواخت و آن را شادروان نام نهاد و خسرو فرمود طبقی پر از مروارید نثار باربد كردند و آن را شادروان مروارید خواندند و ضمناً این صوت لحن دوازدهم از سی لحن باربد است.

شاكورد
نام نوایی از موسیقی.

شاه ختایی
از گوشه های موسیقی در نغمه افشار.

شاه ناز
نام لحنی است در موسیقی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
شاه نامه
نام لحنی است در موسیقی.

شبدیز
از الحان سی گانه باربد است كه به مناسب مرگ شبدیز (اسب خسروپرویز) سروده شده است.

شب فرخ
یكی از الحان باربد. در برهان قاطع نام لحن چهاردهم، از سی لحن باربدی محسوب شده ولی در فهرستی كه نظامی در خسرو و شیرین آورده لحن شانزدهم از سی و یك لحن باربدی است.

شور
این دستگاه ریشه بسیار قدیمی دارد و مبنای بیشتر موسیقی های محلی و موسیقی معمول در ایلات به شمار می رود نغمه های این دستگاه عبارتند از:

1ـ نغمه ابوعطا كه گوشه های آن؛ در آمد، حجاز و چهار باغ است (چهار باغ قطعه ای است ضربی، كه با اشعار با قافیه مخصوص همراهی می شود).
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
2ـ نغمه بیات ترك با گوشه های؛ درآمد، قطار و فیلی. قطار در ایلات كرد بسیار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر همراهی می شود.

3ـ نغمه افشار كه گوشه های مهم آن؛ درآمد، جامه دران، مثنوی پیچ، قرایی، شاه ختایی است.

4ـ نغمه دشتی كه خود استقلال نیمه كاملی دارد. پایه موسیقی محلی بخصوص در شمال ایران است گوشه های مهم این نغمه؛ درآمد، دوبیتی، گیلكی، گبری، بیات كرد است.

علاوه بر گوشه هایی كه در چهار نغمه بالا ذكر شد، گوشه های دیگری نیز در این دستگاه نواخته می شود مانند: سیخی و سملی در ابوعطا، دوگاه و روح الارواح در بیات ترك، نهیب در افشاری بیدكانی، چوپانی، غم انگیز، سرنج و كوچه باغی در دشتی، شهناز، گریلی، ملانازی، بزرگ، رهاب در شور. گوشه های دیگر دستگاه شور از این قرارند: زیركش، سلمك، گلریز، صفا،‌خارا، قجر، حزین، قراچه، رهاوی، دستان عرب، تبه نگار، بغدادی، چهار پاره، برگردان مسیحی، حسینی، عراق، نهفت شكسته، اوج، غم انگیزم، عقده گشا، كوچه باغی، نشابورك، ضرب اصول، نیشاپور، حاجیانی، دشتستانی، آذربایجانی، خسروانی، مهربانی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
صبا
نام آهنگی از آهنگهای موسیقی.

صحت نامه
تصنیفی است در موسیقی ساخته نصیرالدین طوسی.

صفا
از گوشه های موسیقی در دستگاه شور است.

صفاهان
نام پرده ای از موسیقی كه آن را در آخر شب سرایند.

صفاهانك
یكی از دوازده مقام موسیقی.

صوت الفتح
پنجاه و نه ضرب. از ضربهای موسیقی ایران می باشد.

صوفیانه
سه ضرب (دیك دك). از ضربهای موسیقی ایرانی می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
صیار
آواز چنگ را گویند.

ضرب اصول
از گوشه های دستگاه شور است.

طاقدیسی
نام نوایی است از سی لحن باربد.

طرنگشت
آواز تار و سازهای زهی.

طنطنه
آواز تنبوره ورود و بربط را گویند و به معنی آواز نقاده و كوس نیز گفته شود.

عراق
از گوشه های دستگاه شور است.

عقده گشا
.از گوشه های دستگاه شور است

غرد
نوایی است از موسیقی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
غم انگیزم
از گوشه های دستگاه شور است.

غنایی
شعر غنایی یا شعر موسیقی، شعری است كه حاكی از عواطف و احساسات روحی باشد. فخر، حماسه، حكمت و تعلیم، مدح، هجا، رثا ء، تشبیب، وصف مناظر و نظایر آنها همگی در این گونه به چشم می خورد.

غنچه كبك دری
لحن بیست و ششم از سی لحن باربد.

غنه
تحریری است از موسیقی كه در هنگام غنا و سراییدن بخیشوم بینی و دماغ ادا كنند.

فاخته ضرب
(دیك دیك دك دیك دك دك دك). از ضربهای موسیقی ایران و نام اصل یازدهم از هفده بحر اصول موسیقی كه گونه ای نواختن ساز را هم گویند.

فرخ روز
نام پرده ای است از موسیقی و صوتی از مصنفات باربد و نام لحن بیست و هفتم از سی لحن باربد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرغانه
نام شعبه ای است كه آن را نهاوندك می خوانند.

فنه
نام نوایی است كه مطربان نوازند.

فیلی
از گوشه های نغمه بیات ترك است.


قالوس
نام نوایی و لحنی از موسیقی است.

قجر
از گوشه های موسیقی ایرانی در دستگاه شور است.

قرایی
از گوشه های موسیقی در نغمه افشار.

قراچه
از گوشه های موسیقی ایرانی در دستگاه شور است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
قرة العین
نام آهنگی است در موسیقی.

قره باغ
آهنگی است در موسیقی.

قصابه
نام آهنگی است.

قطار
از گوشه های بیات ترك كه در ایلات كرد بسیار معمول است و اغلب با اشعار بابا طاهر خوانده می شود.

قفل رومی
نام لحن پانزدهم از سی لحن باربد. (این لحن ترجمه شده لحن پهلوی است به عربی)

كاری
اصطلاح موسیقی است.

كاویزنه
از آهنگهای موسیقی است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
كبك دری
از الحان سی گانه باربد است.

كرشمه
نغمه كوچك و سه ضربی است كه در اثر دستگاه ها و آوازها نواخته می شود.

كوچه باغی
از گوشه های دستگاه شور است.

كیخسرو
از آواز های باربد.

كین ایرج
از الحان سب گانه باربد است.

گام
دایره، ذوالكل دوره نغمات هشتگانه ،گام توالی هشت نت موسیقی است.

گاویزنه
نوایی از موسیقی است.

گبری
گوشه ای در ابوعطا است
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
گردانیا
نام نوایی است از موسیقی.

گردانیه
نام پرده ای از موسیقی است.

گشایش
نام آهنگی است در موسیقی.

گلریز
از گوشه های موسیقی ایرانی در دستگاه شور است.

گلزار
نام نوایی است در موسیقی.

گل نوش
از نغمه های دوره ساسانی است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
گنج باد آورده
از الحان سی گانه باربد است كه به افتخار شهر براز سردار معروف ایران به مناسبت فتح مصر ساخته شده است و منظور گنجهایی است كه امپراطور روم باركشتی كرده بود و بوسیله بادبه ساحل افتد و نصیب سردار ایرانی شد.

گنجدار
نام نوا و صدایی است از موسیقی.

گنج ساخته
از آواز های باربد.

گنج سوخته
نام لحن هجدهم است از سی لحن باربد.

گنج عروس
یكی از ساخته های باربد.

گنج فریدون
نام نوایی است كه رامشگران زنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
گنج گاو
نام لحن هفدهم از سی لحن باربد. نام دیگر این لحن كه در برهان قاطع نوشته شده گنج كاوس است.

گنج گاوان
نوایی است از نواهای باربد.

گنج گاومیش
نام نوایی است از نواهای باربد.

گوركا
آهنگی است از موسیقی.

گوشت
یكی از شش آواز موسیقی است كه آن نوروز و مایه و سلمك و گوشت و شهناز و گردانیه باشد.

گویا
نام آهنگی است.

لبینا
نام نوایی از موسیقی است.

لیلی
نوایی از موسیقی است.

ماه بركوهان
یكی از الحان سی گانه باربد است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ماهور
فواصل گام ماهور با فواصل گام بزرگ غربی منطق است این دستگاه به همین نام و فواصل مشابه در شرح ادوار صفی الدین یافت می شود و همین دلیل قدمت آن است. این گام مبین شجاعت، شادی و امیدواری و پیشرفت زندگی است. گوشه های این دستگاه عبارتند از: درآمد، كرشمه، گشایش، خوارزمی و گاهی دلكش كه گوشه دستگاه شور است و برای تنوع و خروج از یك نواختی در این دستگاه می نوازند. گوشه های دیگر این دستگاه كراوغلی، داد، خسروانی، خاوران، طرب انگیز، طوسی، آذربایجانی، فیلی، زیرافكند، ماهور صغیر، ابول، حصار ماهور، نیریز، نهیب، عراق، محیر، آشور آوند، زنگوله، سروش، اصفهانك، راك هندی، صفیر، نغمه، راك عبدالله، ساقی نامه، صوفی نامه، پروانه، بسته نگار، حربی، شهر آشوب.

مثنوی پیچ
از گوشه های موسیقی در نغمه افشار.

مخالف
از گوشه های دستگاه سه گاه است.

مخمس
بیست ضرب. از ضربهای موسیقی ایران است.

مروای نیك
یكی از الحان سی گانه باربد است.

مشكدانه
از الحان سی گانه باربد است.

مشك مالی
از آوازهای باربد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین