نقد و بررسی نقد مجموعه اشعار عطف | منتقد: ستاره سربی

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ChaosChaos عضو تأیید شده است.

مدیر ارشد دپارتمان ادبیات + منتقد شعر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
منتقد
منتقد ادبی
تیم تگ
کپیـست
نویسنده افتخاری
شاعـر
نوشته‌ها
نوشته‌ها
643
پسندها
پسندها
3,738
امتیازها
امتیازها
258
سکه
2,652
°•بنام شاعر زندگی•°


نقد به هرجهت باید بر این پایه باشد که صا۰دقانه تمامی کاستی‌های اثر را بازگو کند و درجهت پیشرفت آن، قلمِ نقاد خود را حرکت دهد.
به یاد داشته باشید، منتقد شما با دیدی بی‌طرف و به دور از کینه، در راستای ارتقای سطح قلم شما گام برمی‌دارد.

شاعر عزیز این تاپیک به منظور ارائه دفاعیات شما تا سه روز آتی باز خواهد ماند. @آناهیتا
 
آخرین ویرایش:
نقد مجموعه اشعار عطف

عنوان شعر: نام شعر از یک واژه تشکیل شده و دارای ابهام هوشمندانه و جذابی است. عطف به معنی چرخش، دگرگونی و نیز به معنای محبت و عطوفت است‌. بنابراین مخاطب در ابتدا دچار نوعی دوگانگی می‌شود و در دریافت اولیه از شعر به خواندن ترغیب می‌گردد. البته شاعر می‌توانست در کنار این واژه، کلمه‌ی دیگری نیز به کار برد و کمی از این پیچیدگی بکاهد.

قالب شعر: شعر در قالب سپید سروده شده و دارای مضمون عاطفی و عاشقانه می‌باشد. با توجه به گستره‌ی مضامین شعر سپید، شاعر می‌تواند کاملا آزادانه مفاهیم و مضامین را به کار برد. بنابراین انتخاب غالب و مفهوم شعر متناسب می‌باشند.

کاربرد عنصر خیال: شاعر احساسات و عواطف خود را با ظرافت در غالب واژگان بیان نموده‌ و در سرتاسر شعر احساسات خود را نثار معشوق می‌نماید مثلا:
تمام شعرهایم
نقطه‌ی آخر خط ندارند
ولی انتها کجاست؟
آن را هم نمی‌دانم
پرستش تو و خواستنت...

یا در قسمت دیگری از شعر می‌گوید:
این خانه و پنجره‌هایش
حتی صندلی چوبی
درون آشپزخانه
که بر مقابلم نشسته
همگی نشان از تو دارند...

آرایه‌های ادبی: شاعر آرایه‌های تشبیه، استعاره، تضاد، تکرار و واج آرایی را به کار برده است. مثلا:
مبادا عشق عجین فراموشی گردد
عاشق عریان از دیوانگی شود ( واج آرایی ش)

یا در جایی دیگر:
چنگال تیز بغض گلویم آشناست
چون دیگر تو آشنا نیستی( استعاره)

کاربرد واژگان و زبان شعر: شاعر واژگان ادبی را جایگزین کلمات عامیانه نموده و در عین سادگی، بر جذابیت شعر افزوده است. به عنوان مثال کلمات ادبی چون: مغموم، افگار، اهتمام، زوال، محنت، فغان و... را به کار برده است.

وزن و آهنگ شعر: در غالب سپید اصراری بر رعایت وزن و آهنگ نیست،حتی گاه مرز اشعار سپید با دکلمه و متون ادبی بسیار نزدیک می‌شود. با این وجود اشعار آهنگین همواره زیباتر و دلرباتر خواهند بود. شاعر در این باب متوسط عمل کرده و می‌توانست بهتر باشد.

علائم نگارشی: در رعایت نیم‌فاصله‌ها و علائم نگارشی چون ویرگول کاستی‌های مشاهده می‌شود، از جمله:
از عطر بی نظیر تنت
عصیان کرده اند ... ( بی‌نظیر، کرده‌اند)
یا در قسمتی دیگر:
آن پیراهن پر از شکوفه
که شب ها بر تن داشتی
و کتاب همیشگی ات
که هرگز تمامش نکردی....( شب‌ها، همیشگی‌ات)

در قسمتی از شعر:
همان مس*ت گداخته‌ی تنت
که هر نفس الفبایش تو بودی ( بعد از نفس باید علامت نگارشی مناسب یا کسره گذاشته شود).

خلاقیت و هنجارشکنی: مضامین عاشقانه معمولا یادآور کلیشه هستند اما شاعر با تعابیر و استعارات متنوع خلاقانه عمل کرده‌. به عنوان مثال تعبیر زغال سوزان که شعله ندارد، ژاکت خاطرات، میز قم*ار و...
در باب هنجار شکنی نیز شاعر عملکرد متوسطی داشته‌است.

شاعر عزیز
بسیار از خواندن اشعار شما لذت بردم.
موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین