از بین بردن کامل آن زن موجب نصف دیهی کامل است.
دیدگاه اقتصادی اسلام:
حکم به نقص دیه زن به معنای کمتر بودن حق زندگی و سلامتی زن نیست. این قانون با توجّه به دیدگاه اقتصادی اسلام و مسؤولیتهای مرد و زن که مرد را عامل اول اقتصادی میداند، وضع شده است. حق زندگی در زن و مرد یکسان است. بدین سبب، اگر مردی زنی را بکشد، میتوان قاتل را با پرداخت نیم دیه آن، قصاص کرد و شارع ولیّ دم را به پذیرش نصف دیه و صرف نظر از قصاص نفس مجبور نمیسازد. این بدان معنا است که در دیه مساله به حق زندگی و سلامت باز نمیگردد و پیامدهای اقتصادی لحاظ شده است. مرد، با توجّه به خصوصیات طبیعیاش قویتر و دربُعد اقتصادی ظاهرتر است؛ و در صورت عدم، خلا وجودش بیشتر احساس میشود؛ وگرنه زن و مرد هر دو انسانند و از حق زندگی و سلامتی یکسان برخوردارند.
- ایجاد تعادل میان زن و مرد
با اجرای قوانین اسلام در همه ابعاد، تعادلی کامل میان زن و مرد ایجاد میشود؛ زیرا از یک طرف مرد دو برابر سهم زن ارث میبرد؛ ولی وظیفه اداره اقتصادی و پرداخت هزینههای جاری خانه (خوراک، پوشاک و مسکن) بر دوش او است؛ زن سهم خویش را برای خود نگاه میدارد و در موارد دلخواهش مصرف میکند، بیآن که مسؤولیتی خاص بر دوش داشته باشد. در نتیجه گاه سهم مصرف اختصاصی زن از سهم مصرف اختصاصی مرد بیشتر میگردد.
با توجّه به این دید جامع، تعادلی کامل در نظام خانواده ایجاد میشود. زن با دید عاطفی خود، بر اساس ملاحظه مسائل اخلاقی، گاه در جهت حلّ مشکلات اقتصادی خانواده گام بر میدارد؛ ولی شرعاً در این مورد وظیفهای ندارد.
پ.ن: البته باید یه لحظه خودمون رو جای زنی بزاریم که همسرش رو از دست داده و دیه کامل میگیره شاید این قانون رو بهتر درک کنیم :)♡